Friday, October 21, 2011

SEPANJANG PERJALANAN SEPANJANG IMPIAN

Alhamdulillah....syukur nikmat daripada tuhan..
Hari ini menyambung semula perjalanan dan mengharung semua liku2 kehidupan...
Manusia ne selalu lupa..bukan Melayu selalu lupa....
Kita dikurnia kan akal fikiran dan keadaan fizikal yang sempurna untuk kita mampu melakukan ...
Tetapi kita tetap lupa@alpa kenapa kita tidak menggunakan seharusnya dan bila kita terpandang akan sesuatu kenapa kita tidak menginsafinya keatas diri kita termasuk saya ...
Pandangan yang amat menyentuh hati saya...ingin saya kongsikan bersama...
Suatu pagi dijalan yang sibuk...jalan susur keluar untuk menghantar anak lelaki saya kesekolah yang berhampiran dengan tempat dimana saya bekerja...
Seawal 7.15pagi..terlihatlah saya sesusuk tubuh yang saya rasa masih muda..pertengahan 20-an..berbangsa India...melakukan rutin harianya menyusur jalan2 yang dirasakan mampu untuk melatih kakinya
..dengan menggunakan bantuan besi berupa empat segi sebagaimana untuk menongkah kakinya yang tidak mampu untuk bergerak normal seperti kita....hari2 berlalu..dan rasaya ini tahun kedua dia masih melakukanya tanpa rasa jemu malah "konsistan"....
Adakah kita terfikir dibenaknya...apakah persoalan2 yang mungkin difikirkan dibenak fikiranya....beribu harapan untuk dia kembali sembuh seperti sediakala ..itulah tafsiran saya...betapa insan sepertinya begitu cekal untuk mengubah nasibnya kepada yang lebih baik dan bermenfaat supaya tidak menyusahkan orang lain dan tidak bergantung hidup kepada orang lain...adakah kita mampu sepertinya ..cekal mengharung kepayahan hidup..begitu memberi ikhtibar bagi saya.......

No comments:

Post a Comment